by Luigi Speranza for "Gli Operai" jlsperanza@aol.com
Study of "Che gelida manina"
My point is to educate others to join in -- subtly and 'a tempo':
---- so let's point to some ways of 'projecting' the lyric:
Che gelida manina.
Se la lasci riscaldar.
Cercar che giova?
Al buio non si trova.
Ma per fortuna
è una notte di luna,
e qui la luna l'abbiamo vicina.
(During that segment of three lines above, the voices should NEVER silence the violins in the background! -- the melody line of the violins is actually much more complex than the vocal line).
RETURN TO MOTIF A:
(violin accompaniment)
Aspetti, signorina,
le dirò con due parole (VIOLIN enriching the simpler vocal line)
chi son, e che (minor key) faccio,
come vivo, [pause] vuole? (soavissimo)
1:58
SECOND SECTION. Change to major key (MODULATION)
(Question)
Chi son?
(assertively) (ANSWER) softly -- violin accompaniment only-- suavissimo)-- two strains only.
Sono-un poeta.
Question:
Che cosa faccio?
Scrivo.
QUESTION (strong):
E come vivo?
Answer:
Vivo!
2:17 (After instrumental strains):
In povertà mia lieta
scialo da gran signore --
rime ed INNI D'AMORE
per sogni e per chimere
e per castelli in aria
(Fortissimo, instrumental)
l’anima ho milionaria.
3:00
(harp). SECTION II (Part A):
Talor dal mio forziere
ruban tutti i gioelli
due ladri: gli occhi belli.
(CALMLY -- wind section joins in)
V’entrar con voi pur ora
ed i miei sogni usati
(With harmonic basso forte)
e i bei sogni miei-i-i
TOSto si dileguar.
(Crescendo, with violins -- to SECTION III -- Part B: repeats Motif of Start of Section III -- part A -- violins strengthen vocal line):
Ma il furto non m’acco-o-ra,
poichè v’ha presosta-a-nza
la spe-e-ra-a-nza.
(End of aria, really. CODA (anti-climax):
Or che mi conoscete -- parlate voi -- deh, parlate -- chi siete? -- Vi piaccia dir.
Tuesday, June 1, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment