Powered By Blogger

Gli Operai

The club for all those who love Italian Opera

Pages

Search This Blog

Monday, August 16, 2010

Notes on Genero, the first Nemorino

by Luigi Speranza for "Gli Operai" jlsperanza@aol.com

From "Gazetta privilegiata di Milano" 14 May 1832:


“Genero ha cantado con el alma, sintiendo lo que expresaba. La tesitura de su papel está muy bien adaptada a sus posibilidades, y cada una de las piezas interpretadas por este joven cantante ha recibido aplausos unánimes”

Genero has sung with his soul, feeling what he expressed. The tessitura of his role is very well adapted to his possibilities, and each one of the pieces interpreted by this young singer has received unanimous applause."

From "Corriere delle dame", 15 May, 1832:

“Un dueto sigue entre este personaje [Giuseppe Frezzolini, el primer Dulcamara] y Nemorino, que demuestra sus capacidades en el bel canto, la mucha experiencia sobre el escenario y el extraordinario valor del tenor Genero. [...] se trata de un tenor con un auténtico mérito de escuela y con mucha fuerza, así como con una gran alma a la hora de acentuar la música”

----

There is an "extraordinary value of the tenor Genero. He is a tenor with an authentic merit of school and with much strength, as much as a great soul at the time of accenctuating the music."


---

From "Il cenosore universale dei teatri", 16 May 1832:

“El señor Genero, del cual ya en la primera ópera se apreció hasta qué punto este público apreciaba su valor, consigue ahora el segundo honor de la crítica general. A todos les gusta el sonido de su voz, a todos les gusta el calor de su expresión viva, la manera hábil de hacer vibrar y de atenuar el canto, así como su animada forma de hacer”

"Mr. Genero, everybody loves the sound of his voice; the warmth of his lively expression, the apt way of making a vibration and to soften the singing, and his lively way of doing."


From "Il censore universale dei teatri", 23 May 1832:


“La expresión parece ser la característica principal del canto del señor Genero, y por eso gusta, y por eso gustará cada vez más, cuanto más progrese por este camino”

"Expression seems to be the main characteristic in the singing of Mr. Genero, and that's why he is much liked."



---- I very much agree with the Oxford prof who pointed to me in this direction: we need studies of 'masculinity' and how the original performers created the role in the true sense of 'create'.

No comments: