Powered By Blogger

Gli Operai

The club for all those who love Italian Opera

Pages

Search This Blog

Tuesday, June 1, 2010

Che gelida manina -- for the singalong!

by Luigi Speranza for "Gli Operai" jlsperanza@aol.com

Study of "Che gelida manina"

My point is to educate others to join in -- subtly and 'a tempo':

---- so let's point to some ways of 'projecting' the lyric:

Che gelida manina.
Se la lasci riscaldar.
Cercar che giova?
Al buio non si trova.
Ma per fortuna
è una notte di luna,
e qui la luna l'abbiamo vicina.

(During that segment of three lines above, the voices should NEVER silence the violins in the background! -- the melody line of the violins is actually much more complex than the vocal line).
RETURN TO MOTIF A:

(violin accompaniment)

Aspetti, signorina,
le dirò con due parole (VIOLIN enriching the simpler vocal line)
chi son, e che (minor key) faccio,
come vivo, [pause] vuole? (soavissimo)

1:58
SECOND SECTION. Change to major key (MODULATION)
(Question)

Chi son?

(assertively) (ANSWER) softly -- violin accompaniment only-- suavissimo)-- two strains only.

Sono-un poeta.

Question:
Che cosa faccio?

Scrivo.

QUESTION (strong):

E come vivo?

Answer:

Vivo!

2:17 (After instrumental strains):

In povertà mia lieta
scialo da gran signore --
rime ed INNI D'AMORE
per sogni e per chimere
e per castelli in aria

(Fortissimo, instrumental)

l’anima ho milionaria.

3:00
(harp). SECTION II (Part A):

Talor dal mio forziere
ruban tutti i gioelli
due ladri: gli occhi belli.

(CALMLY -- wind section joins in)

V’entrar con voi pur ora
ed i miei sogni usati

(With harmonic basso forte)

e i bei sogni miei-i-i
TOSto si dileguar.

(Crescendo, with violins -- to SECTION III -- Part B: repeats Motif of Start of Section III -- part A -- violins strengthen vocal line):

Ma il furto non m’acco-o-ra,
poichè v’ha presosta-a-nza
la spe-e-ra-a-nza.

(End of aria, really. CODA (anti-climax):

Or che mi conoscete -- parlate voi -- deh, parlate -- chi siete? -- Vi piaccia dir.

No comments: