Powered By Blogger

Gli Operai

The club for all those who love Italian Opera

Pages

Search This Blog

Saturday, June 26, 2010

des Grieux

by Luigi Speranza for "Gli Operai" jlsperanza@aol.com

Why des Grieux is Puccini's best tenor role. Well -- not quite, but I'll be lecturing on him (des Grieux, not Puccini) next Friday to accompany a local production, and I have to motivate myself. I think he is a pretty good tenor role, and I think I love T. Schippa in costume (I have a Dover book of good opera photos): so ridiculous. I have many CDs of instrumental/piano reduction tracks, and must say "Manon Lescaut" wins them all:There's the silly canzonetta which must be echoing some sort of ditty of the times -- it can't have come from Puccini's head:
****** "Tra voi, belle, brune e bionde si nasconde giovinetta vaga e vezzosa, dal labbro rosa, che m'aspetta? Sei tu, bionda stella? Dillo a me! Palesatemi il destino e il divino viso ardente che m'innamori,
ch'io vegga e adori eternamente!"
Then, there's the sublime 'slancio' bit of the "Donna non vidi mai" 'half of the theatre' (as they say -- the male half) will be whistling out of the way from La Scala (such a sophisticated tune: it sounds Edwardian more than nauhgty nineties),
****** "Donna non vidi mai simile a questa! A dirle: io t'amo, a nuova vita l'alma mia si desta. «Manon Lescaut mi chiamo!» Come queste parole profumate mi vagan nello spirto e ascose fibre vanno a carezzare.
O sussurro gentil, deh! Non cessare!"
And two other great bits to come, the "Tu me tradisce" in the bedroom scene, and -
******* "Ah! Manon, mi tradisce il tuo folle pensier: sempre la stessa! Trepida divinamente, nell'abbandono ardente... Buona, gentile come la vaghezza di quella tua carezza; sempre novella ebbrezza:
indi, d'un tratto, vinta, abbacinata dai raggi e dagli effluvi della vita adorata!... Io? Tuo schiavo e tua vittima discendo la scala dell'infamia... Fango nel fango io sono e turpe eroe da bisca
m'insozzo, mi vendo... L'onta più vile m'avvicina a te! Nell'oscuro futuro di', che farai di me?"
Last, but not least, my current favourite, the finale of the 'harbour' scene ("Pazzo son"). What music! It sounds so verista. There is a touch of Cilea and Giordano and Ponchielli to it. I think that is my favourite, and would love an analysis of it.
****** "Ah! non v'avvicinate! Ché, vivo me, costei nessun strappar potrà!...No! no!... pazzo son! Guardate, pazzo son, guardate, com'io piango e imploro... com'io piango, guardate, com'io chiedo pietà!... Udite! M'accettate qual mozzo o a più vile mestiere... ed io verrò felice! M'accettate! Ah! guardate, io piango e imploro! Vi pigliate il mio sangue... la vita! V'imploro, vi chiedo pietà!... ingrato non sarò! (Des Grieux getta un grido di gioia e bacia la mano del Comandante. Manon si volge, vede, comprende - e, il viso irradiato da una suprema gioia, dall'alto dell'imbarcatoio stende le braccia a Des Grieux che vi accorre. Lescaut, in disparte, guarda, crolla il capo e si allontana). Fine ATTO III"
In sum, a tour de force for any tenor worth his name, and I'm glad Cremonini (ne Bianchi) created it. I still haven't found what he died of so young -- and have found just ONE photo online -- not on costume, alas -- at http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/b/b0/Giuseppe_Cremonini.jpg/180px-Giuseppe_Cremonini.jpg. Comments or further input welcome. Cheers. Luigi Spernza jlsperanza@aol.com

No comments: